BNR a scos la concurs trei posturi de economist si un post de jurist in cadrul Directiei de rezolutie bancara, care vor avea ca principala atributie “identificarea acelor institutii de credit care sunt susceptibile a intra in dificultate majora sau existentei conditiilor pentru declansarea rezolutiei (salvarii) unei institutii de credit”.
In cadrul acestei directii au mai fost angajati, in luna mai, alti opt economisti.
Directia de rezolutie bancara a fost infiintata anul trecut in cadrul BNR, in vederea aplicarii prevederilor Directivei 2014/59/UE privind redresarea si rezolutia bancara, care ar fi trebuit transpusa in legislatia nationala de la inceputul acestui an, termenul nefiind insa nerespectat, fapt pentru care Romania si alte state au fost avertizate de Comisia Europeana in acest sens, prin declanșarea procedurii de infringement.
Guvernul a adoptat abia la inceputul acestui luni noua lege privind redresarea si salvarea (rezolutia) bancilor si firmelor de investitii, care transpune in legislatia nationala, Directiva privind redresarea și rezoluția instituțiilor bancare (Bank Recovery and Resolution Directive – BRRD), in care se prevede ca BNR poate confisca, prin asa-zisa procedura de bail-in (recapitalizare interna), depozitele negarantate cu valori de peste 100.000 de euro detinute de populatie sau firme la o banca in pericol de faliment.
Noul sef al directiei de rezolutie este, de la inceputul acestei luni, Emil Vonvea, fost director adjunct de risc la Garanti Bank, care a mai lucrat in BNR, el inlocuindu-l in aceasta functie pe Cristian Bichi.
Directiva prevede, printre altele, constituirea unui fond de rezolutie in care bancile trebuie sa contribuie cu o suma reprezentand 1% din valoarea depozitelor garantate, intr-un termen de 10 ani. Sumele stranse de banci in fondul de rezolutie, in functie de riscul fiecareia, la care se adauga masurile de bail-in, precum confiscarea depozitelor negarantate de peste 100.000 de euro, conform precedentului Cipru, vor face posibila pe viitor salvarea unei banci in dificultate exclusiv din fondurile investitorilor privati in respectiva banca, fara a se apela la fondurile publice, prin bail-out, cum s-a intamplat pana acum. (vezi aici detalii privind modul in care va fi salvata o banca)
Alte atributii specifice postului de referent de specialitate (științe economice) in cadrul Directiei de rezolutie:
- elaborarea propunerilor referitoare la selectarea administratorului special și stabilirea mandatului acestuia în baza analizelor specifice, efectuând și demersurile aferente procesului de publicare a ordinului de numire a acestuia; efectuarea propunerilor de măsuri referitoare la evoluțiile consemnate în rapoartele periodice întocmite de administratorul special în baza analizei acestora, inclusiv propunerile de destituire și/sau înlocuire a acestuia, precum și a propunerilor de reînnoire a mandatului administratorului special peste perioada de 1 an;
- identificarea evaluatorilor care îndeplinesc condițiile de independență față de orice autoritate publică, inclusiv faţă de autoritatea de rezoluție, cu luarea în considerare a criteriilor din standardele tehnice de reglementare emise de Autoritatea Bancară Europeană în acest sens și alcătuirea unei liste cu aceștia, care să stea la baza identificării evaluatorilor independenți față de instituția de credit în cauză; elaborarea propunerii de desemnare şi a mandatul respectivului evaluator selectat, asigurând și comunicarea permanentă cu acesta pe parcursul procesului de evaluare privind metodele și practicile de evaluare. Efectuarea demersurile pentru realizarea evaluării provizorii a activelor și datoriilor respectivei instituții de credit atunci când nu este posibilă o evaluare independentă, completată, ulterior, cu o evaluare ex post efectuată de către un evaluator independent;
- realizarea activităților decurgând din exercitarea competențelor de rezoluție și/sau din aplicarea unuia sau mai multor instrumente de rezoluție.
Studii şi experienţă necesare
- studii superioare absolvite cu examen de licență în domeniul științelor economice;
- experiență profesională de minimum 2 ani în domeniul bancar;
- cunoștințe corespunzătoare în managementul riscurilor financiare, evaluarea profilului de risc al instituțiilor de credit, guvernanță și în controlul intern al instituțiilor de credit;
- o înțelegerea modelului de afaceri al instituțiilor de credit și a pieței bancare în general;
- cunoștințe corespunzătoare privind cadrul de reglementare bancară, de contabilitate/audit intern și evaluare a bilanțului băncilor;
- cunoașterea limbii engleze;
- cunoștințe aprofundate de utilizare a aplicațiilor Microsoft Office și de lucru cu baze de date;
- abilități pentru gestionarea implementării adecvate a deciziilor de rezoluție, cu impact financiar semnificativ pentru sistemul financiar/bugetul de stat și efectuarea activităților suport implicate de acest proces.
Postul de referent de specialitate (științe juridice) are urmatoarele atributii principale:
- asigură suport juridic necesar evaluării îndeplinirii condiţiilor prevăzute de cadrul legal în materie pentru adoptarea unei decizii de declanşare a rezoluţiei unei instituţii de credit;
- efectuează analize juridice necesare fundamentării deciziei de implementare a unuia sau mai multor instrumente de rezoluţie (transferul de active, vânzarea activităţii, instituţia punte, recapitalizarea internă);
- participă la asigurarea suportului juridic de specialitate necesar pentru elaborarea propunerilor aferente numirii şi stabilirii mandatului administratorului special, precum şi a evaluatorului independent, inclusiv cele vizând destituirea, înlocuirea sau reînnoirea mandatului administratorului special;
- participă la asigurarea suportului juridic de specialitate necesar evaluării oportunităţii declanşării sau aplicării procedurii obişnuite de insolvență unei instituţii de credit, ori, după caz, a suspendării acestei proceduri, pentru o perioadă adecvată conform obiectivului urmărit;
- participă la asigurarea suportului juridic de specialitate necesar aplicării măsurilor şi/sau sancţiunilor administrative unei instituţii de credit în cazul constatării nerespectării de către aceasta a obligaţiilor ce decurg din prevederile legale în domeniul rezoluţiei bancare, astfel încât să se asigure că acestea produc rezultatele dorite şi sunt coordonate în cazul entităţilor transfrontaliere.
Studii şi experienţă
- studii superioare absolvite cu examen de licență în domeniul științelor juridice;
- studii postuniversitare și/sau de master absolvite în domeniul dreptului internațional public și/sau al dreptului financiar-bancar și/sau al dreptului privat, reprezintă un avantaj;
- experiență în profesie de minimum 2 ani, preferabil în sistemul bancar;
cunoștințe de drept financiar-bancar, drept comercial și/sau de drept internațional public/comunitar;
- cunoștințe privind cadrul de reglementare bancară, a pieței de capital și a procedurilor de insolvență;
- cunoașterea limbii engleze;
- cunoștințe generale de operare pe calculator (Microsoft Word).
Termen limită pentru înscriere: 23 iulie 2015