www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Bancile revin la creditarea doar cu buletinul, dar clientii sunt verificati direct la ANAF

Autor: Bancherul.ro
2015-06-08 13:36

Bancile incep sa acorde din nou credite de nevoi personale (credite de consum) cu doar un singur act, respectiv cartea de identitate (buletinul), asa cum unele o faceau in anii de euforie economica dinaintea crizei din 2008, practica soldata cu multe fraude, credite neperformante si supraindatorarea multor romani care declarau salarii mai mari decat aveau in realitate.


Acum insa, situatia este diferita. Nu este vorba de acordarea de credite cu riscuri ridicate, cum se intampla inainte de criza. Dimpotriva, chiar daca este nevoie numai de buletin pentru obtinerea unui imprumut, riscul acestuia este acum semnificativ mai resus, datorita faptului ca veniturile clientilor bancilor sunt verificate, in timp real, in baza de date a ANAF, in urma unui protocol semnat de Asociatia Romana a Bancilor.


Ceea ce inseamna ca cei care vor credite nu vor mai trebui sa aduca la banca adeverinte de venit sau fisa fiscala, cum se intampla pana acum, ceea ce inseamna, pe de o parte, timp redus de aprobarea a creditului si mai putina birocratie, iar pe de alta parte siguranta mai mare pentru banci in acordarea unui credit.


Deocamdata, doar doua banci, Idea Bank si Raiffeisen Bank, au implementat sistemul de acordare de credite cu un singur act, adeverinta de venit, insa concurenta va obliga si restul bancilor sa ofere aceasta solutie.


Raiffeisen precizeaza ca verificarile clientilor la ANAF sunt realizate in timp real, pe baza unui acord semnat de client, astfel incat contribuie la scurtarea timpului de raspuns al bancii catre client si scuteste companiile angajatoare de procesul de emitere a adeverintelor salariale.


Este vorba despre un proiect initiat de Asociatia Romana a Bancilor, sustinut de Raiffeisen Bank pe parcursul ultimilor doi ani si in urma caruia am reusit sa ne integram cu baza de date ANAF. Nu a fost tocmai usor, am trecut prin schimbari legislative, am avut multe intalniri cu specialisti din Ministerul de Finante, ANAF si ai mai multor banci din cadrul Comisiei Antifrauda de la ARB. Este un proiect complex care nu ar fi fost posibil fara participarea si profesionalismul de care au dat dovada toti cei implicati”, a declarat Mihai Rauta, Director Executiv Risc Retail la Raiffeisen Bank, citat intr-un comunicat al bancii.


Aceasta integrare cu baza de date a ANAF disponibila pentru sistemul bancar romanesc si implementata intr-o perioada scurta de Raiffeisen Bank este o solutie inovatoare de comunicare cu autoritatile fiscale care a fost implementata doar in alte cateva tari europene (de ex. Bulgaria, Slovacia), mai spune banca.


Este un prim pas important in simplificarea proceselor bancare utilizand baze de date si solutii integrate in colaborare cu autoritatile nationale, iar lucrurile vor continua in asa fel incat sa conduca la decizii mai rapide, mai simple si la costuri mai mici pentru populatie, companii si banci, dauga Raiffeisen Bank.