Bancile sunt obligate de Protectia Consumatorilor (ANPC) sa afiseze, incepand de astazi, comisioanele pe care le practica la operatiunile cu cardul la ATM-uri. Clientii a doua mari banci, BRD si Raiffeisen Bank, vor avea insa surpriza sa constate ca vor plati mai mult pentru retragerile de bani de pe card sau pentru alte operatiuni la bancomat, precum interogarea soldului, pentru a vedea cati bani mai au in cont.
Astfel, BRD a majorat, inca de la inceputul lunii ianuarie 2015, comisioanele pentru retragerile de numerar de la ATM-uri: de la 0,2% minim 0,5 lei la 0,2% minim 0,9 lei a crescut comisionul aplicat pentru folosirea unui card la propriile bancomate. Iar noul comision pentru retragerile de bani de pe un card BRD la ATM-urile altor banci este 1% plus 5 lei, cu 1 leu mai mult decat anterior (1% plus 4 lei).
Raiffeisen Bank va dubla, din 17 martie, comisionul pentru retragerile de bani de pe cardurile de debit emise de banca la ATM-urile altor banci: de la 0,5% plus 2,5 lei la 1% plus 3 lei.
Si retragerile de numerar in lei la ghiseele Raiffeisen cu cardurile, prin intermediul POS-urilor, vor fi mai scumpe: 1,5% din suma retrasa plus 3 lei, fata de 1% plus 2,5 lei anterior.
Raiffeisen introduce si un nou comision, de 2 lei, pentru interogarile de sold efectuate la ATM-urile altor banci, prin intermediul cardurilor de debit.
De asemenea, utilizatorii de carduri de debit Raiffeisen tip Visa Electron, Maestro si MasterCard Salariu vor plati din aceasta luna o taxa anuala de administrare card dubla: 10 lei/an fata de 5 lei cat era pana acum.
BRD si Raiffeisen se afla pe locurile 2 si 3 dupa BCR in privinta nivelului comisioanelor aplicate la retragerile de bani de la ATM-uri (vezi graficul).
Cum aplica bancile ordinul ANPC
Incepand de astazi a intrat in vigoare un ordin ANPC care obliga bancile sa afiseze la ATM-uri comisioanele percepute pentru operatiunile cu cardul.
[1]
Bancile mari au implementat diferit ordinul ANPC: unele afiseaza suma exacta a comisionului de platit pentru fiecare operatiune de retragere numerar (BCR, Raiffeisen Bank), in timp ce altele (BRD, CEC Bank, UniCredit) afiseaza comisionul sub forma de procent, dupa cum prevede si ordinul, mai exact o lista a comisioanelor standard percepute pentru toate operatiunile.
In privinta comisioanelor percepute la un bancomat la care se foloseste cardul altei banci, cele mai multe banci emit doar o avertizare privind faptul ca taxele sunt percepute de banca emitenta a cardului, asa cum spune ordinul ANPC, in timp ce alte banci nu afiseaza niciun mesaj, ci doar proceseaza operatiunea de retragere de numerar.
Declaratiile sefului ANPC privind aplicarea ordinului au fost confuze, atat inainte de aplicarea ordinului respectiv, cat si ulterior. Initial acesta spunea ca va obliga bancile sa afiseze suma exacta a comisioanelor, conform conditiilor specifice fiecarui client, atat in cazul utilizarii propriilor carduri cat si a cardurilor emise de alta banca.
Ulterior insa, ordinul a aparut intr-o alta forma, iar seful ANPC a spus ca, totusi, nu va renunta la propunerile anterioare, insa le va acorda bancilor o perioada mai lunga pentru a le putea implementa, astfel incat sa evite transferul costurilor asupra clientilor.
Mai nou, el a declarat ca a acordat bancilor o perioada de gratie de inca o luna, incepand de astazi, pentru a putea implementa cerintele ordinului.
Dupa cum se vede insa, transferul costurilor catre clienti nu a fost evitat, iar comisioanele nu se afiseaza intr-un mod unitar.