www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cum l-am prins cu minciuna pe fostul bancher de la Volksbank care a facut “dezvaluiri” intr-o conferinta de presa a avocatului Gheorghe Piperea

Autor: Bancherul.ro
2014-10-06 19:24

Ionut Dragomirescu, fostul angajat Volksbank pe care avocatul Gheorghe Piperea (foto), implicat in mai multe procese impotriva bancii, l-a adus astazi intr-o conferinta de presa pentru a face “dezvaluiri” despre cum acorda banca imprumuturi in CHF inainte de criza, a mintit afirmand ca banca i-a majorat nejustificat dobanda la credit. In realitate este vorba de un imprumut acordat in conditii preferentiale salariatilor bancii si care a revenit la conditiile standard, conform contractului, in momentul in care angajatul a parasit banca, dupa cum precizeaza reprezentantii Volksbank.


“Eu am fost impins timp de 5 luni de zile, dupa ce am devenit anagajat al bancii, sa refinantez in CHF doua credite vechi, unul de 30.000 de euro si altul 60.000 de lei, pe care le obtinusem tocmai pentru a-mi acoperi riscul valutar”, a spus Dragomirescu, fost manager relatii clienti corporate in perioada 2008-2010 la sucursala Volksbank din Ramnicu Valcea, fara sa precizeze de cine si in ce conditii a fost "impins" sa faca acest lucru.


De fapt, am aflat de la oficialii Volksbank care au studiat dosarul lui Dragomirescu, acesta a recurs la refinantarea in CHF pentru a obtine conditii de creditare privilegiate, cu costuri mult mai avantajoase decat cele standard.


“Am fost angajat al bancii cand mi-am luat un credit in CHF cu dobanda initiala de 4,25%, dar alti clienti aveau dobanda de 3,99%, desi nu erau salariti ai bancii. Nu am avut sub nicio forma costuri preferentiale in perioada cand am luat eu credit”, a declarat Dragomirescu, in cadrul conferintei de presa.


Declaratie care nu corespunde adevarului, intrucat, dupa cum precizeaza oficialii Volksbank, Dragomirescu a obtinut creditul in conditiile preferentiale de dobanda pe care le aveau toti angajatii bancii, respectiv fara comisionul de risc, astfel ca DAE era mai mica cu aproximativ 2-3 puncte procentuale.


"Toti angajatii Volksbank, inclusiv Dragomirescu, aveau conditii preferentiale la imprumuturi, cu costuri mai mici cu 2-3 puncte procentuale fata de cele standard, si nimeni nu a fost fortat sa obtina acele credite", spun reprezentantii Volksbank.


Mai exact, salariatii Volksbank primeau credite fara comision de risc, astfel ca aveau o DAE (costul total al creditului, format din dobanda si comisioane) de 4,25%, in timp ce creditele standard, cu comisionul de risc, aveau o DAE de 6,8%, asadar cu aproximativ 2,6 puncte mai ridicata, precizeaza banca.


Intr-adevar, adauga reprezentantii Volksbank, existau si credite cu dobanda de 3,9%, insa la aceasta se adauga comisionul de risc, astfel ca DAE ajungea la aproximativ 6%, cu 1 punct mai mica decat cele standard, dar mai mare decat dobanda pentru angajatii bancii. Este vorba de credite acordate salariatilor din diverse firme cu care banca a incheiat conventii si care erau considerati a avea un risc mai mic.


De ce i-a crescut dobanda la credit


Dar sa vedem ce s-a intamplat ulterior cu creditul lui Dragomirescu, dupa cum l-a indemnat sa poveseasca mai departe mentorul sau, profesorul Piperea.


"Numai ca atunci cand ati plecat de la banca, DAE a sarit la 8%", ii aduce aminte Piperea.


Dragomirescu: "Exact, asa a si inceput lupta cu banca, in aprilie 2010, dupa ce am plecat din banca, DAE a ajuns de la 4,25% la 8,31%. A trebuit sa citesc foarte atent contractul, fiind tanara familie cu credit ipotecar, cu copii mici si inca un junior pe drum, eram foarte atent la costurile lunare." 


- Ati platit retroactiv diferenta de dobanda? a venit intrebarea de la o ziarista.


Dragomirescu: "Nu, am reusit sa sesizez banca, aceasta mi-a spus ca sunt client foarte bun platnic, client din categoria A in privinta serviciului datoriei, dar pentru faptul ca am ridicat capul, mi s-au mai adaugat doua noi comisioane: monitorizare polita de asigurare, care insemna 80 de euro pe an si comision revizie periodica garantie, de 200 de euro la trei ani. Am spus ca nu pot accepta asa ceva, nefiind trecute in contract. Mi s-a raspuns ca nu mai sunt salariatul lor si prin urmare trebuie sa platesc. Am reusit sa nu mai platesc acele doua noi comisioane suplimentare si cu ajutorul ANPC sa am titlu executoriu din 2011 privind clauzele abuzive. Deci litigiul meu cu Volksbank este rezolvat din 2011, in sensul ca sunt titularul unui titlu executoriu privind clauzele abuzive."


- Dar ne puteti spune cum ati reusit, care e procedura exacta, ca nu toata lumea este familiarizata. Cum a interventit ANPC-ul in procesul dumneavoastra si cum v-a ajutat?", a intrebat din nou ziarista nedumirita, pe buna dreptate.


Profesorul Piperea nu l-a lasat insa pe Dragomirescu sa vina cu explicatii despre cum l-a ajutat ANPC: "Numai o secunda. Astea sunt niste explicatii ulterioare. Haideti sa beneficiem de prezenta colegului nostru sa ne explice neregulile de la creditele in franci elvetieni."


Asta pentru a-l scuti pe colegul sau sa se dea de gol cu o noua eludare a realitatii.


Oficialii Volksbank spun ca, in realitate, DAE din contractul lui Dragomirescu a crescut intrucat acesta, nemaifiind angajatul bancii, s-a revenit automat la conditiile unui client standard, conform prevederilor din contract, respectiv la costurile creditelor din acel moment.


Mai mult, la cererea sa, banca a fost de acord, in acelasi an, sa renegocieze contractul in favoarea clientului, stabilindu-se, printr-un act aditional, eliminarea comisionului de risc si scaderea dobanzii la un nivel de 5,25%.


In ceea ce priveste "ajutorul" ANPC-ului, adauga reprezentantii Volksbank, in realitate este vorba de o actiune in justitie initiata de ANPC impotriva bancii, in care au fost incluse plangerile mai multor clienti, printre care si Dragomirescu, in vederea eliminarii unor clauze abuzive, printre care si comisionul de risc, care de fapt nu mai exista in contractul acestuia din 2010.


Dragomirescu a dat insa ulterior in judecata Volksbank, sustinand ca aceasta nu a aplicat decizia instantei in cazul cu ANPC, ce presupunea scaderea dobanzii la 4,25%, uitand insa ca semnase cu banca actul aditional, la finalul lui 2010, prin care convenise o dobanda de 5,25%.


El a facut asta probabil cu scopul de a obtine daune de 500 de lei pe zi stabilite de instanta in cazul neaplicarii sentintei in cazul ANPC, insa deocamdata a pierdut procesul la instanta de fond.


Volksbank precizeaza ca, la fel ca inainte de criza, si in prezent are printre cele mai mici costuri de creditare, incluzand comisionul de risc, care face parte din DAE, astfel ca nu acesta a fost cauza pentru majorarea ratelor la credite dupa criza, ci aprecierea puternica a francului elvetian fata de leu.


"Dezvaluirile" bancherului: nimic spectaculos, doar lucruri stiute deja


Asa-zisele dezvaluiri ale fostului bancher Ionut Dragomirescu adus de avocatul Gheorghe Piperea la o conferinta de presa a asociatiei Parakletos au fost doar lucruri care se cunosteau deja:


Contractele bancilor au fost preformulate


“Vreau sa va spun ca acele contracte de credit semnate intre banci si consumatori au fost contracte preformulate. Nu am intalnit, la cele 3 banci in care am lucrat timp de 10 ani, ca un contract de credit retail sa fi fost negociat cu un client persoana fizica. Existau modele unice care se aplicau pentru toti clientii.”


Toate creditele se acordau fara o prealabila informare a clientilor, nu exista nici macar sansa la vreo negociere. Clientul era pus in fata faptului implinit, trebuia sa semneze contractul in aceeasi zi in care trebuia sa mearga si la notar sa incheie contractul de ipoteca si contractul de vanzare-cumparare. Orice clauza pe care ar fi putut sa o sesizeze clientul in cele cateva minute in care semna oricum nu mai putea fi modificata, era conditionat sa semneze ceea ce banca aprobase si stabilise in prealabil.


Clientii nu veneau singuri la banca, erau atrasi de reclame


In privinta atragerii clientilor catre banci: acestia nu veneau singuri, erau atrasi catre banca prin acea politica de reclame, publicitate, in care li se prezentau produsele numai in culori vii, absolut niciodata clientii nu au fost informati in privinta riscului valutar.


Clientii nu au fost informati despre riscul valutar


Discutam strict de creditele in CHF: sub nicio forma bancile in care am lucrat nu am vazut sa fii informat acesti clienti despre posibilitatea existentei unui risc valutar. Din contra, francul era prezentat ca o moneda sigura, stabila.


Vezi in CLUBUL BANCHERILOR alte declaratii ale lui Dragomirescu si Piperea


Stire in curs de actualizare cu date despre contractul lui Dragomirescu si declaratiile sale din conferinta de presa