“Bine ati venit la banca noastra, o banca complet noua, a domnului Umbrarescu, fosta ATE Bank, de la care am preluat doar licenta, in rest s-a schimbat totul”. Asa m-a intampinat seful primei unitati BRCI – Banca Romana de Credite si Investitii deschisa in Bucuresti, undeva pe Bulevardul Unirii. Banca mai are o agentie in Dorobanti si alte 8 in tara: Cluj, Timisoara, Constanta, Ploiesti, Bacau, Braila, Galati si Oradea.
Cea din Unirii pe care am vizitat-o este o unitate micuta, poate cea mai mica din cate am vazut pana acum, chiar inghesuita, as putea spune. Dupa ce ai deschis usa de la intrare, dai intr-un mic hol, exact cat sa incapa un bancomat, pe dreapta. Deschizi apoi alta usa si intri in banca, iar dintr-un pas ai si ajuns la desk inalt in spatele caruia se afla doua fete.
Designul interior este OK la BRCI. Intr-o nisa din peretele din fata deskului se afla un monitor si o tastatura la care poti accesa site-ul bancii si aplicatia de internet banking, care inca mai are sigla ATE Bank.
In dreapta si in stanga se afla doua birouri cu spatiu inchis cu sticla transparenta, in care se afla alti doi angajati: seful unitatii si o consiliera. Birourile sunt micute, dar cochete si de calitate, iar scaunele confortabile. Dar nu intr-atat incat sa ma duca cu gandul ca am de-a face cu o banca elitista, cum imi va sugera imediat reprezentantul acesteia.
“Daca va deschideti un cont la noi, va oferim servicii elitiste si operative, cu costuri potrivite, nici cele mai mici din piata, dar nici cele mai mari. In schimb, vrem sa fim flexibili si operativi cu clientii, vom fi agresivi, vom promova intr-un mod proactiv produsele si serviciile noastre”, a inceput sa turuie seful unitatii, bucuros ca a dat peste un potential client.
“De exemplu, spune el, clientii nostri nu vor fi pusi in situatia de a suferi pierderi din cauza faptului ca o plata nu s-a efectuat la timp”. Asadar, rapiditate si operativitate, aceasta e una dintre promisiunile noii banci. Si ar fi culmea sa nu fie asa, intrucat aceasta este, de fapt, printre putinele sanse de afirmare a unei banci noi si mici.
Cum ramane, insa, cu elitismul?
Ce servicii de elita va oferi banca, daca in privinta arhitecturii si designului interior nu ne convinge, fiind departe de ce erau odata unitatile RBS sau Citi?
O chestiune care deocamdata nu am lamurit-o cu seful de unitate. Poate cu domnul Burduja, seful bancii, cu alta ocazie. Pentru ca “in prezent oferta de produse si servicii este in pregatire, deci in schimbare, motiv pentru care inca nu sunt gata nici materialele promotionale. Insa vom fi agresivi pe piata, vom veni cu oferte care sa va impresioneze”, incearca sa ma dea pe spate seful unitatii.
De obicei, bancile noi, ca si firmele noi, lanseaza promotii cu costuri foarte mici sau dobanzi mari, pentru a atrage atentia publicului, pentru a semna cat mai multe contracte. Ulterior, mai vedem noi cum dregem busuiocul, cum ne scoatem parleala, isi zic ei. Adica dupa ce se vad cu sacii in caruta, cu clienti si depozite atrase, cresc preturile si comisioanele.
Mai asteptam deci sa vedem care e strategia de marketing pentru intrarea in piata a BRCI. Cu ce oferte-bomba vine ea.
Dar pana cand vom vedea promotiile produselor si serviciilor elitiste, ne multumim cu oferta standard din prezent, adica cu ce ofera acum banca, mai precis conturi curente, depozite si credite.
Problema este ca acestea nu sunt atractive din cale-afara. Ba chiar sunt mai slabe decat cele ale bancilor cunoscute: dobanzi la depozite intre 2,75% si 3,60% la lei, in media pietei sau mai mici decat unele oferte, credite cu consum cu dobanda (DAE) de aproape 13%, peste media pietei si a ofertelor promotionale de pe piata din prezent.
In ceea ce priveste clientii carora se va adresa, BRCI este o banca de tip universal, adica va avea toate serviciile uzuale pentru persoane fizice si juridice, insa se va concentra pe servicii pentru mediul de afaceri, precizeaza reprezentantul bancii. Adica un fel de Banca Feroviara a lui Valer Blidar, regele vagoanelor din Arad, banca infiintata la finalul lui 2009 si care a ajuns abia acum pe profit, dupa 4 ani de pierderi.
Sa comparam asadar comisioanele si dobanzile principalelor produse oferite de cele doua banci companiilor:
- Comision administrare cont curent: 15 lei la Feroviara, 20 de lei la BRCI
- Plati in sistem intrabancar (intre doua conturi ale bancii): gratuit la Feroviara, 1 leu la BRCI
- O plata interbancara (catre contrul unei alte banci) in valoare de 1.000 de lei: 6 lei la Feroviara, 9 lei la BRCI
Depozite in lei pentru persoane juridice:
- depozit la 1 luna: 2,5% la BRCI, 3,5% la Feroviara
- depozit la 3 luni: 2,75% la BRCI, 3,70% la Feroviara
- depozit pe 12 luni: 3,50% la BRCI, 4,20% la Feroviara
Depozite in lei pentru persoane fizice:
- depozit la 1 luna: 2,75% la BRCI, 3,5% la Feroviara
- depozit la 3 luni: 3% la BRCI, 3,70% la Feroviara
- depozit pe 12 luni: 3,60% la BRCI, 4,20% la Feroviara