Marile bănci europene au închis sau vândut 5.300 de sucursale anul trecut, ceea ce ar putea accelera tranziția spre online banking, informează Reuters după ce a analizat rapoartele financiare anuale publicate de 26 din primele 30 de mari grupuri bancare europene.
Închiderea sucursalelor bancare reflectă o revoluție online care transformă viața oamenilor, începând de la cumpărarea de vacanțe și până la împrumutarea de cărți sau DVD-uri. În plus, închiderea oficiilor bancare este și o modalitate prin care instituțiile financiare își reduc costurile și își consolidează capitalul.
Firma de consultanță Bain & Company estimează că procesul de 'digitalizare' va conduce la închiderea a aproximativ 40% din sucursalele bancare din Europa între 2013 și 2020. Aceasta înseamnă că în 2020, în UE, vor fi cu 65.000 mai puține oficii bancare, având în vedere că potrivit datelor Băncii Central Europene la finele lui 2012 erau 218.000 de oficii bancare în UE.
"Acesta este numai începutul procesului de închidere de oficii bancare", a declarat directorul pentru retail banking de la Bain & Company, Dirk Vater. "Am fost consultant bancar timp de peste 20 de ani. Pentru prima dată vedem o serie de modificări dramatice. Industria va fi bulversată", a mai spus Dirk Vater.
Cele mai multe oficii bancare au fost închise în Spania, unde multe bănci încearcă să-și revină de pe urma crizei pieței imobiliare și a crizei datoriilor.
Bankia, instituție formată din fuziunea a șapte bănci regionale spaniole, a închis 37% din rețeaua sa sau 1.100 de oficii bancare în 2013. Alte patru mai bănci spaniole din primele 30 de instituții europene, Santander, CaixaBank, BBVA și Banco Popular Espanol, au închis împreună 1.774 de sucursale. Unele din aceste sucursale erau în străinătate, dar majoritatea au fost oficii bancare din Spania.
"Rețelele bancare trebuie să continue să se reducă", a declarat recent directorul general al Bankinter, Maria Dolores Dancausa. "Nu doresc să fac predicții, dar cred că ar putea fi vorba de o reducere la jumătate", a mai spus Dancausa.
Un studiu din luna septembrie 2013 realizat de analiștii de la Deutsche Bank arată că Spania avea mai multe oficii bancare pe cap de locuitor decât orice altă piață analizată. Italia, Cipru și Germania au fost și ele menționate ca având o rețea bancară 'supra-dimensionată'.
Însă băncile din cele trei state au închis sucursalele într-un ritm mai mic decât media de 6% înregistrată în cazul celor 26 de bănci europene. De exemplu, în Germania grupul Commerzbank a redus anul trecut doar 0,43% din rețeaua sa.
Închiderea sucursalelor înseamnă mai puțin personal, reducerea cheltuielilor cu chiriile și alte costuri și de asemenea pot genera rapid lichidități de pe urma vânzării terenurilor și clădirilor. Însă nu este vorba de un proces facil. 'Trebuie să țină cont de costurile legate de personal, în condițiile în care rata șomajului este un subiect politic sensibil', a declarat directorul de cercetare de la Deutsche Bank, Jason Napier.
De asemenea, directorul de retail bankig de la Boston Consulting Group, Ian Walsh, susține că viitorul sucursalelor bancare nu înseamnă doar închiderea lor.
"Băncile caută mai degrabă modalități pentru optimizarea rețelelor lor decât să le elimine", a apreciat Ian Walsh.
Potrivit acestuia un număr mic din clienții unei bănci vor să facă totul online și majoritatea sunt interesați în continuare de sucursale pentru conversații față în față despre produse complexe de genul ipoteci. În plus, deși recunoaște eficiența serviciilor de tip online banking, Walsh avertizează că diminuarea rețelelor poate fi periculoasă deoarece riscă să ducă la scăderea numărului de clienți.