Bancile cresc substantial dobanzile, clientii se revolta |
Autor: Bancherul.ro 2008-10-21 16:05 |
|
Majorarea semnificativa a dobanzilor de catre bancile din Romania nemultumeste tot mai multi clienti, in timp ce Protectia Consumatorilor spune ca bancile trebuie sa motiveze scumpirea creditelor iar clientii sa fie notificati pentru ca acestia sa aiba posibilitatea de a se muta la alta banca. In caz contrar, clientii pot da in judecata banca pentru a cere despagubiri.
"Nu e de ajuns ca băncile să invoce criza internaţională, ci trebuie să explice consumatorilor indicii care au dus la creşterea dobânzii", a declarat preşedintele ANPC pentru Antena3.ro
Iată spre exemplificare mesajul unei înştiinţări Bancpost către clienţi în legătură cu mărirea ratelor şi comisioanelor în contextul crizei financiare: "Datorită schimbărilor semnificative înregistrate în ultima perioadă pe piaţa financiară internaţională cu influenţe importante asupra costurilor de finanţare, Bancpost este obligată să ajusteze tarifarea portofoliului de credite în consecinţă." Potrivit lui Dan Vlaicu, astfel de justificări nu sunt suficiente, banca trebuind să explice consumatorilor concret de ce s-a ajuns la această situaţie.
Majorarea dobânzilor la creditele pentru persoane fizice, practicată de mai multe bănci din România, poate fi contestată în instanţă, potrivit vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Gheorghe Ciubotaru.
"Chiar dacă în contractul semnat între bancă şi consumator este specificat faptul că banca îşi rezervă dreptul de a modifica dobânzile în funcţie de piaţa financiară, au fost cazuri în care instanţa de judecată a considerat majorarea dobânzilor ca fiind o clauză abuzivă din contract şi a anulat acele majorări", a explicat, pentru NewsIn, Gheorghe Ciubotaru.
Vicepreşedintele ANPC susţine că băncile au obligaţia de a notifica fiecare client al său cu privire la majorarea dobânzilor pe care le practică. "Nu este legal ca o bancă să îşi modifice dobânzile fără înştiinţarea clienţilor, pentru că aceştia din urmă trebuie să aibă posibilitatea de a alege între a continua contractul cu banca respectivă sau de a opta pentru o refinanţare la altă bancă", a mai spus Ciubotaru.
Biroul de presă al ANPC mai precizează că banca poate modifica atât dobanda cât şi comisioanele ori introducerea unora noi, cu condiţia ca acest lucru să fie prevăzut în contract. Dacă banca are trecut în contract că va înştiinţa Biroul de credite în cazul depăşirii termenului scadent de plata ratelor, consumatorul nu va mai fi notificat, iar dacă această clauză nu există, consumatorul trebuie întâi notificat şi abia apoi raportat Biroului de credite.
În perioada 29 septembrie-20 octombrie, la Inspectoratul Regional pentru Protecţia Consumatorului Bucureşti au fost înregistrate 89 de reclamaţii referitoare la comisionul de administrare, modificarea dobânzii, tranzacţii bancare neefectuate şi raportarea la Biroul de credite. În situaţiile în care sesizările înregistrate au fost întemeiate, ANPC a sancţionat băncile, însă pentru obţinerea despăgubirilor, consumatorul trebuie să se adreseze instanţelor de judecată, pentru că acest lucru nu intră în competenţa ANPC, după cum au explicat pentru Antena3.ro reprezentanţii Biroului de presă.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a finalizat, la mijlocul lunii octombrie, un proiect de reglementare a creditării, care va intra în vigoare cel mai probabil de la 1 ianuarie 2009, la 60 de zile după publicarea sa în Monitorul Oficial. Proiectul impune furnizorilor de servicii financiare, atât bănci cât şi instituţii financiare nebancare (IFN), să nu majoreze dobânzile şi comisioanele pe durata derulării creditului şi să nu introducă altele noi.
Noua lege nu se va aplica celor care au luat deja un credit. "Legea nu se poate aplica retroactiv", dar după ce va intra în vigoare, "băncile cel mai probabil nu vor mai modifica dobânzile, pentru că altfel riscă să-şi piardă clienţii", spune preşedintele ANPC, Dan Vlaicu.
|
|