www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Guvernul sesizeaza Parchetul pentru „fapte penale” la Fondul Roman de Contragarantare. Conducerea fondului, acuzata de eludarea indeplinirii obiectului de activitate, salarii si prime de milioane, "catering” cu foie gras si vinuri scumpe

Autor: Bancherul.ro
2013-11-01 13:08

Guvernul a anuntat ca va sesiza Parchetul pentru fapte de natura penala in activitatea Fondului Român de Contragarantare (FRCG), condus de Ioan Hidegcuti (foto) precum eludarea indeplinirii obiectului de activitate, acordarea de salarii si prime de milioane de lei, fara stabilirea unor limite, decontarea din bugetul institutiei, drept cheltuieli de protocol, a unor mese scumpe cu delicatese frantuzesti si vinuri pentru conducere.

Corpul de Control al primului ministru a descoperit indicii privind săvârșirea unor posibile fapte de natură penală la FRGC, potrivit unui Raport publicat vineri de către Guvern. (VEZI raportul in FISIERE).

Printre neregulile constatate la FRCG, se numără eludarea îndeplinirii principalului obiect de activitate al instituției de către conducerea acesteia, prin mandatarea fondurilor de garantare pentru acordarea contragaranțiilor, excesul de salarizare înlesnit de nestabilirea limitelor generale ale remuneraților membrilor Directoratului și înregistrarea, fără temei legal, a unor cheltuieli de protocol reprezentând mese servite la restaurant sau în regim "catering" la care au participat membrii organelor de conducere și administrare ale Fondului Român de Contragarantare.


De asemenea, raportul Corpului de control al premierului vorbește și despre o posibilă situație de conflict de interese în cazul președintelui FRCG, Ioan Hidegcuti.


Iata ce se spune in raportul Corpului de Control al Guvernului:


- „Despre eludarea indeplinirii principalului obiect de activitate al Fondului Roman de Contragarantare (FRC) de catre conducerea acestuia prin mandatarea fondurilor de garantare pentru acordarea contragarantiilor


A. Fundamentul infiintarii FRC a constat in necesitatea sprijinirii fondurilor de garantare, cu separarea precisa a celor doua functii, de garantare si de contragarantare. Nesocotind ratiunea pentru care a fost infiintat FRC, conducerea fondului a incheiat conventii de contragarantare cu trei fonduri de garantare care activau in Romania, pe care le-a mandatat sa indeplineasca obiectul principal de activitate pentru realizarea caruia fusese constituit fondul, cu incalcarea principiului separarii functiilor de garantare si contragarantare, avut in vedere la infiintarea fondului.


Ca urmare a mandatarii principalului obiect de activitate, FRC a avut un rol nesemnificativ in ceea ce priveste acordarea contragarantiilor. In acest sens, este relevanta imprejurarea ca Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - IFN (FNGCIMM), condus de Saramet Aurel, a acordat, in acelasi timp, si garantii, in nume propriu, si contragarantii, in numele FGCR, reprezentand 94,97% din totalul contragarantiilor acordate in perioada 2010-31.07.2013.


Conventiile de contragarantare nr.1/2010 si nr.1/2012, incheiate intre cele doua fonduri, au fost semnate, din partea FGCR, de catre Hidegcuti Ioan, presedintele directoratului, si, din partea FNGCIMM, de catre Saramet Aurel, presedinte, in conditiile in care Saramet Aurel a fost numit, prin actul constitutiv, membru al Consiliului de Supraveghere al FRC.


B. Urmare a documentelor si punctelor de vedere solicitate de catre Corpul de control al primului-ministru reprezentantilor FGCR, in timpul actiunii de control, membrii Consiliului de supraveghere au aprobat, in sedinta din data de 25.07.2013, mentinerea pentru perioada 2014-2015 a mecanismului de mandat pentru contragarantiile de cel mult 50.000 EUR/echivalent RON, iar pentru contragarantiile de peste 50.000 EUR/echivalent RON, analiza si acordarea acestora urmand sa se realizeze la nivelul FRC.


- Despre excesul de salarizare inlesnit de nestabilirea limitelor generale ale remuneratiilor membrilor Directoratului si despre situatia primelor incasate de personalul FRC


A. In perioada decembrie 2009-31.08.2013, FRC a efectuat cheltuieli in cuantum de 4.625.990 RON reprezentand totalul remuneratiilor/indemnizatiilor brute acordate membrilor Consiliului de Supraveghere, precum si remuneratiilor si primelor trimestriale brute acordate presedintelui consiliului, din care exemplificam:


- Popescu Ionel, presedinte al Consiliului de supraveghere pana la data de 30.04.2013-1.847.574 RON;
- Saramet Aurel, membru al Consiliului de Supraveghere – 474.729 RON;
- Cojocaru Lucian, membru al Consiliului de Supraveghere – 474.729 RON.


B. In perioada decembrie 2009-31.08.2013, FRC a efectuat cheltuieli in cuantum de 7.986.558 RON reprezentand nivelul total al remuneratiilor brute si a altor drepturi banesti acordate presedintelui si membrilor directoratului, dupa cum urmeaza:


1. Hidegcuti Ioan – presedinte: 10.863 (2009); 602.205 (2010); 762.176 (2011); 918.648 (2012); 584.151 (01.01.2013 - 31.08.2013); Total: 2.878.043 RON


2. Coman Vasile – membru: 9.586 (2009); 528.245 (2010); 677.636 (2011); 851.783 (2012); 466.789 (01.01.2013-31.08.2013); Total: 2.534.039 RON


3. Kleininger Elena – membru: 9.586 (2009); 529.467 (2010); 676.125 (2011); 852.245 (2012); 507.053 (01.01.2013-31.08.2013); Total: 2.574.476 RON


C. Membrii Consiliului de supraveghere nu au avut nicio limitare in stabilirea retributiilor cuvenite reprezentantilor directoratului. De la infiintarea FRC si pana la data de 27.05.2013, in Actul constitutiv nu s-a prevazut, iar Adunarea Generala a Actionarilor nu a stabilit limitele remuneratiilor cuvenite membrilor Directoratului.


Raspunderea pentru nestabilirea limitelor remuneratiilor cuvenite membrilor Directoratului revine reprezentantilor actionarilor FGR.


D. Membrii Consiliului de Supraveghere au fost interesati in aprobarea unor indemnizatii in cuantum mare pentru membrii Directoratului, intrucat aceasta imprejurare a avut consecinta directa asupra propriilor remuneratii, avand in vedere urmatoarele aspecte:


- faptul ca membrii Consiliului de Supraveghere au beneficiat de o remuneratie reprezentand 20% din cea a presedintelui Directoratului;


- presedintele Consiliului de supraveghere a avut dreptul la o remuneratie egala cu salariul/remuneratia bruta a presedintelui Directoratului;


- Adunarea generala a actionarilor nu a stabilit limitele remuneratiilor ce reveneau membrilor Directoratului.


E. In perioada 01.01.2010 – 31.08.2013, personalul FRC a beneficiat de prime pentru realizari profesionale deosebite in suma totala neta de 1.331.575 RON.
Persoanele care au ocupat functii de conducere in cadrul FRC au incasat, suplimentar fata de salariu, sume cuprinse intre 9000 RON si 41.000 RON, dintre care exemplificam:


- Dumitrescu Angelica, director, a incasat prime in cuantum total de 110.830 RON (din care 10.000 RON in anul 2010 35.000 RON in anul 2011, 36.000 RON in anul 2012 si 29.830 RON in anul 2013);


- Toporcea Alis, director, a incasat prime in cuantum total de 83.000 RON (din care 9.000 RON in anul 2010, 33.000 RON in anul 2011 si 41.000 RON in anul 2012);


- Vlase Alexandru, director, a incasat prime in cuantum total de 76.000 RON (din care 10.000 RON in anul 2010, 35.000 RON in anul 2011, 30.000 RON in anul 2012 si 10.000 RON in anul 2013).


Primele pentru realizari profesionale deosebite au fost acordate in conditiile in care acordarea contragarantiilor, obiectul principal de activitate a FRC, s-a realizat, in proportii covarsitoare, de catre alte entitati, respectiv cele trei fonduri de garantare mandatate in acest sens.


- Despre inregistrarea, fara temei legal, a unor cheltuieli de protocol reprezentand mese servite la restaurant sau in regim „catering” lal care au participat membrii organelor de conducere si administrare ale FRC


A. In perioada 2010-2012, in baza unor note aprobate de catre presedintele Directoratului, Hidegcuti Ioan, au fost inregistrate cheltuieli de protocol in suma totala de 66.076,89 RON, reprezentand contravaloarea unui numar de 25 de mese servite la restaurant sau in regim „catering” la sediul Fondului la care au participat membrii Consiliului de Supraveghere, ai Directoratului si ai Adunarii generale a actionarilor din cadrul FRC.


Cu ocazia meselor servite la restaurant sau in regim de „catering” s-au consumat: foie gras cu fructe confiate, muschi de vita, piept de rata, chateaubriand, purcel la cuptor, para in sos de vin, bauturi alcoolice, ca de exemplu Davino Domaine Ceptura si Davino Purpura, la pret de 100 lei/sticla.


B. Potrivit dispozitiilor pct.39 al Titlului III din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, aprobate prin H.G. nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt cheltuieli deductibile limitat cheltuielile de protocol ocazionate de „acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii”.
Prin urmare, pot fi deduse, doar in limitele prevazute la art.21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal si nu in totalitate, numai cheltuielile de protocol ocazionate de acordarea unor mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii si nu cheltuielile ocazionate de acordarea de mese propriilor angajati sau membrilor consiliului de supraveghere ori ai directoratului.


In aceste conditii, angajarea unei cheltuieli in suma totala de 66.073,89 RON si inregistrarea acesteia la capitolul de cheltuieli de protocol, platita din bugetul FRC, reprezentand contravaloarea unui numar de 25 de mese servite la restaurant sau in regim „catering” la sediul fondului, la care au participat membrii Consiliului de supraveghere, ai Directoratului si ai Adunarii generale a actionarilor din cadrul FRC, s-a realizat fara temei legal si reprezinta paguba adusa patrimoniului FRC.


Inregistrarea contravalorii celor 25 de mese servite la restaurant sau in regim „catering” in categoria cheltuielilor de protocol s-a realizat in conditiile platii, in perioada 2010-2012, a unor remuneratii acordate membrilor Consiliului de Supraveghere si ai Directoratului FRC, in suma totala de 10.218.633 RON.


C. In timpul desfasurarii actiunii de control, ca urmare a explicatiilor solicitate de catre Corpul de control al primului-ministru cu privire la legalitatea angajarii, ordonantarii si inregistrarii cheltuielilor de protocol reprezentand contravaloarea meselor servite la restaurant sau in regime „catering”, la care au participat membrii organelor de conducere si administrare din cadrul FRC, prin ordinul de plata nr. 1/29.07.2013, presedintele Directoratului FRC, Hidegcuti Ioan, a transferat din contul personal in contul Fondului suma de 10.572 RON.
Aceasta imprejurare nu inlatura, insa, caracterul nejustificat al cheltuielilor in valoare totala de 66.073,89 RON, plata efectuata de presedintele Directoratului reprezentand doar o forma de recuperare partiala a cheltuielilor efectuate din bugetul FRC.


Fondul Român de Contragarantare a fost înființat ca societate pe acțiuni, instituție financiară specializată, având ca acționari statul român, reprezentat de Ministerul Întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri și Fundația Post-Privatizare, persoană juridică română, constituită în vederea sprijinirii și dezvoltării sectorului privat din România, conform Memorandumului de înțelegere încheiat între Guvernul României, Comisia Comunității Europene și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la data de 6 iulie 1995.