www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Traian Halalai, seful Eximbank, nevoit sa explice de ce este suspectata banca de stat ca sprijina o firma privata in cursa pentru privatizarea CFR Marfa

Autor: Bancherul.ro
2013-06-12 15:48

Traian Halalai, seful EximBank, a fost nevoit sa explice, in cadrul unei conferinte, de ce banca de stat pe care o conduce este suspectata ca ar afecta procesul de selectie a cumparatorului CFR Marfa, in conditiile in care banca a acordat recent credite si garantii companiei private Grup Feroviar Roman (GFR), unul dintre cei doi competitori care participa la licitatia pentru privatizarea CFR Marfa.

Intrebat ce companii romanesti exportatoare a sprijinit Eximbank, Halalai a spus:


"Avem un caz care acum chiar este dezbatut de presa, aseara am stat pana la 1 noaptea, un scandal chiar nepotrivit si gresit interpretat de un anumit post de televiziune, cazul GFR. Ar fi bine sa profit de aceasta ocazie sa spun ca nu este vorba de sustinerea acestui client in privatizarea unei compani romanesti. Nu am facut asta si nici nu o s-o facem niciodata. Nu vorbim de cadrul legal, care nu ne-ar opri, dar nu ar fi fair din punctul nostru de vedere ca statul sa garanteze sau sa finanteze cumpararea unei companii de stat. Este vorba de achizitionarea unei alte companii, cea din Bulgaria, acea facilitate (de credit) si garantarea se refera la acea tranzactie, strict cu o destinatie clara a creditului. Imi pare rau ca s-a ajuns la acest gen de discutii, pentru ca nu cred ca la ora actuala avem foarte multe companii (romanesti) care pot juca un rol regional, pe care sa le putem duce in afara tarii. Eximbank a facut acest lucru prin aceasta tranzactie."


Presa a relatat marti ca GFR a primit o garantie de la Eximbank, cu doar 2 zile inainte ca statul sa impuna firmelor participante la licitatia pentru preluarea CFR Marfa garantii de 36 milioane euro. Ulterior, in aceeasi zi, Eximbank si GFR au emis comunicate de presa in care spun ca respectiva garantie este destinata preluarii operatorului bulgar de transport marfa pe calea ferata.

Grup Feroviar Român (GFR), membru al Grampet Group, a emis marti un comunicat in care anunta ca a accesat o linie de credit de la EximBank, în valoare de 54 de milioane de euro, fonduri care vor fi folosite pentru investiţiile pe care compania le va efectua în cadrul privatizărilor în care este implicată în Bulgaria şi Croaţia.


Ulterior, la sfarsitul aceleiasi zile, Eximbank transmite, la randul sau, un comunicat in care confirma faptul ca "a aprobat recent un mix de produse pentru Grup Feroviar Român (GFR) în vederea achiziționării de către a companie a BDZ Freight Services EOOD Bulgaria, compania naționala de transport feroviar din țara vecină."


EximBank se justifica, in comunicat, cu privire la motivele pentru care a acordat creditul: "Ținând cont, pe de o parte, de cadrul legal – Legea 96/2000 – potrivit căruia banca efectuează operaţiuni specifice de finanţare și garantare pentru promovarea investiţiilor româneşti în străinătate, dar și de strategia EximBank de susținere a companiilor românești cu proiecte în afara țării, a fost stabilit un parteneriat strategic cu Grup Feroviar Român pentru acordare de sprijin financiar în vederea achizitionării unor companii din afara României."


Traian Halalai este citat in comunicat spunand urmatoarele: “Parteneriatul strategic dintre GFR și EximBank se orientează către alte ținte de interes din afara României, pe de o parte, și către activitatea curentă a companiei pe de alta, însă nu ia în considerare, sub nici o formă, o implicare în privatizările din România – nici acum, nici în viitor. Orice companie din România capabilă să-și extindă activitatea în afara țării este un potențial partener al EximBank. Cred că avem companii românești care au ajuns la maturitate deplină pe piata locală și care vor și pot să devină jucători regionali. Toate aceste companii găsesc în EximBank un partener strategic.”


GFR este pe lista scurtă a investitorilor interesaţi de privatizarea operatorului de stat de transport de marfă pe calea ferată din Bulgaria, BDZ Cargo, iar oferta financiară irevocabilă pentru preluarea operatorului de stat din Bulgaria se va depune pe 25 iunie 2013.

Problema este ca GFR este si unul din cei doi investitori care au mai rămas în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, alături de Asocierea Transferoviar Grup & Donau Finanz GMBH, după încheierea procedurii de verificare a documentelor depuse de companiile înscrise pe 'Lista scurtă' în etapa de negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante.