www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Suprataxa la platile online cu cardul, interzisa in Anglia, conform Directivei europene 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor

Autor: Bancherul.ro
2013-04-07 11:41

Autoritatea de protectie a consumatorilor din Marea Britanie (The Office of Fair Trading - OFT) a adoptat o lege intrata de ieri in vigoare, o transpunere in legislatia interna a Directivei 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor, prin care este interzisa suprataxarea platilor online cu cardul.


In acelasi timp, comerciantilor online, in special operatorilor aerieni si agentiilor de turism, li s-a impus sa includa comisioanele de procesare a cardurilor in pretul afisat pentru bilete, si nu abia in ultima pagina web de rezervare a biletelor, cum se intampa pana acum, astfel incat consumatorii sa poata compara corect mai multe oferte.


De exemplu, pe site-ul WizzAir Romania se aplica o taxa de rezervare MasterCard si Visa in valoare de 34 de lei pe zbor pentru fiecare pasager, taxa pentru cardul Maestro fiind mai mica, de 25 de lei, la fel ca cea pentru cardul de credit Wizz.


In presa engleza, taxa pentru plata cu cardul online perceputa pana acum de comercianti este denumita drept una care a "jumulit" (rip-off) clientii. Acestia au fost taxati pana acum, potrivit The Telegraph, cu nu mai putin de pana la 12 lire sterline pentru o plata pe internet cu cardul, desti costurile unei procesari cu cardul nu costa decat 20 de peni.


Pentru o plata cu cardul de credit, bancile taxeaza comerciantii cu cu 2,3% pentru o tranzactie de pana la 50 de lire, taxa ce scade la 1,1% daca plata se face cu un card de debit. Pentru cumparaturi de valori de peste 500 de lire, taxa scade la 1,9% pentru un card de credit si 0,1% la un card de debit.


Conform noii reglemenari, comerciantilor le va fi interzis sa aplice o taxa mai mare decat aceste comisioane ce trebuie platite bancilor.


Potrivit OFT, cei care fac plati onlie de 100 de lire pentru un bilet de avion, de exemplu, ar trebui sa fie taxati cu doar 53 de pence daca folosesc un card de debit si 2,10 lire in cazul unui card de credit. In cazul unei plati de 50 de lire, taxa va fi de 1,16 lire iar pentru o plata de 250 de lire, taxa ajunge la 4,94 de lire pentru utilizarea cardului de credit.


Noile norme de plati onlie cu cardul din Anglia sunt o transpune in legislatia interna, mai devreme decat termenul limita, a prevederilor Directivei Europene privind Drepturile Consumatorilor, ce urmeaza a fi implementata si in Romania.


Conform articolului 10 al Directivei, "Statele membre interzic comerciantilor să perceapă de la consumatori comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată care depăsesc costul suportat de comerciant pentru utilizarea unor astfel de modalităti de plată."


(Vezi Directiva Europeana privind Drepturile Consumatorilor in FISIERE)


Statele membre UE, inclusiv Romania, trebuie sa transpuna in legislatia interna aceasta directiva pana la finalul acestui an, iar prevederile legii trebuie sa inceapa se se aplice cel mai tarziu din 13 iunie 2014.


CE PREVEDE NOUA DIRECTIVA EUROPEANA


Iată cele mai importante 10 schimbări pe care le aduce noua Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor:


1) Propunerea va elimina tarifele și costurile ascunse pe internet


Consumatorii vor fi protejați împotriva „costurilor disimulate” pe internet. Este vorba despre tentativele autorilor de fraude de a-i face pe cetățeni să plătească pentru servicii așa-zise „gratuite”, cum ar fi horoscoapele sau rețetele de bucătărie. De acum înainte, consumatorii vor trebui să confirme în mod explicit că înțeleg faptul că trebuie să plătească un anumit preț.


2) O mai mare transparență a prețurilor


Comercianții trebuie să afișeze costul total al produsului sau al serviciului, precum și orice tarife suplimentare. Cei care efectuează cumpărături online nu vor trebui să plătească tarife suplimentare dacă nu au fost informați în mod corespunzător de acest lucru înainte de a realiza comanda.


3) Interzicerea opțiunilor predefinite pe site-urile internet


Atunci când faceți cumpărături online, de pildă cumpărați un bilet de avion, este posibil ca în timpul procesului de cumpărare să vi se pună la dispoziție opțiuni suplimentare, cum ar fi asigurările de călătorie sau închirierile de autoturisme. Aceste servicii suplimentare pot fi oferite prin așa-numitele „opțiuni predefinite”. În prezent, consumatorii sunt adesea obligați să deselecteze opțiunile în cauză dacă nu doresc aceste servicii suplimentare. Odată cu noua directivă, opțiunile predefinite vor fi interzise în întreaga Uniune Europeană.


4) 14 zile pentru a vă răzgândi cu privire la un bun sau serviciu achiziționat


Perioada pe care consumatorii o au la dispoziție pentru a renunța la un contract de vânzare-cumpărare se prelungește la 14 zile calendaristice (față de cele 7 zile prevăzute în prezent de legislația UE). Aceasta înseamnă că, în cazul în care se răzgândesc, consumatorii pot returna bunurile, oricare ar fi motivul.


Protecție suplimentară în cazul lipsei de informații: Atunci când un vânzător nu a informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunța la contract, perioada de returnare se prelungește la un an.
Consumatorii vor fi totodată protejați și vor beneficia de dreptul de a renunța la contract și în cazul vizitelor solicitate, cum ar fi cazul în care un comerciant a telefonat în prealabil și a exercitat presiuni asupra consumatorului pentru ca acesta să fie de acord cu o vizită. În plus, nu mai trebuie să se facă diferența între vizitele solicitate și cele nesolicitate; în acest fel se va preveni încălcarea normelor.


Dreptul de a renunța la contractul de vânzare-cumpărare se extinde și la licitațiile online, cum ar fi cele de pe site-ul eBay, deși bunurile cumpărate prin licitație vor putea fi returnate doar atunci când au fost cumpărate de la un comerciant profesionist.
Perioada în care consumatorul poate renunța la contractul de vânzare-cumpărare va începe din momentul în care acesta primește bunurile, iar nu în momentul încheierii contractului, așa cum e cazul în prezent. Normele se vor aplica în cazul vânzărilor pe internet, prin telefon sau prin poștă, precum și vânzărilor realizate în afara magazinelor, de exemplu la reședința consumatorului, pe stradă, la o reuniune de vânzare organizată la domiciliul unui client sau în timpul unei excursii organizate de comerciant.


5) Drepturi consolidate în ceea ce privește rambursarea
Comercianții trebuie să ramburseze consumatorilor prețul produsului în termen de 14 zile din momentul în care aceștia au renunțat la contractul de vânzare-cumpărare. În prețul de rambursare este inclus și costul livrării. În general, comerciantul va suporta riscul oricărei deteriorări a bunurilor survenite în timpul transportului, până în momentul în care consumatorul ia în primire bunurile.


6) Introducerea unui model de formular UE de renunțare la contract


Consumatorilor li se va pune la dispoziție un model de formular de renunțare la contract pe care îl pot utiliza (fără a fi însă obligați să o facă) în cazul în care se răzgândesc și doresc să renunțe la un contract încheiat la distanță sau la domiciliu. Grație acestuia, renunțarea la contract va fi mai ușoară și mai rapidă, indiferent în ce loc din UE a fost încheiat contractul.


7) Eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit și a liniilor directe de asistență
Comercianții nu vor putea percepe tarife suplimentare atunci când consumatorii utilizează carduri de credit (sau alte mijloace de plată), putând imputa doar costul real pe care îl suportă pentru a pune la dispoziția consumatorilor aceste mijloace de plată. Comercianții care operează linii directe de asistență ce le permit consumatorilor să îi contacteze în legătură cu contractul de vânzare nu vor putea percepe decât rata telefonică de bază pentru apeluri.


8) Informații mai clare cu privire la responsabilitatea plății aferente returnării bunurilor
Comercianții trebuie să informeze în prealabil și în mod clar consumatorii dacă doresc ca aceștia să suporte cheltuielile aferente returnării bunurilor, după ce s-au răzgândit cu privire la contract, în caz contrar comercianții fiind aceia care trebuie să plătească prețul aferent returnării. Comercianții trebuie să ofere înainte de cumpărare cel puțin o estimare cu privire la costurile maxime aferente returnării bunurilor voluminoase cumpărate pe internet sau prin poștă, cum ar fi o canapea, astfel încât consumatorii să poată face o alegere avizată înainte de a decide de unde să cumpere.


9) O mai mare protecție a consumatorilor în ceea ce privește produsele digitale


Informațiile cu privire la conținutul digital vor trebui de asemenea să fie mai clare, inclusiv în ceea ce privește compatibilitatea cu hardware-ul și cu software-ul și aplicarea oricăror măsuri de protecție, de exemplu a celor care limitează dreptul consumatorilor de a copia conținutul.


Consumatorii vor avea dreptul de a renunța la contractele de vânzare-cumpărare de conținut digital, cum ar fi produsele muzicale sau video, însă doar până în momentul în care începe procesul efectiv de descărcare.


10) Normele comune pentru întreprinderi vor facilita schimburile comerciale ale acestora în întreaga Europă


Acestea includ:


- un set unic de norme de bază pentru contractele la distanță (vânzări prin telefon, poștă sau internet) și pentru contractele încheiate în afara spațiilor comerciale (vânzări care au loc în altă parte decât la sediul comercial al societății, de pildă pe stradă sau la domiciliu) la nivelul Uniunii Europene, creând condiții echitabile de concurență și reducând costurile de tranzacție pentru comercianții transfrontalieri, în special pentru vânzările pe internet;


- formulare standard, care vor facilita activitatea comercianților: un formular privind respectarea cerințelor referitoare la informarea consumatorilor cu privire la dreptul de a renunța la contract;


- norme specifice care se vor aplica micilor întreprinderi și meseriașilor, cum ar fi instalatorii. Nu va exista un drept de renunțare la contract pentru reparațiile și lucrările de întreținere urgente. Statele membre pot decide, de asemenea, să scutească de la anumite cerințe de informare comercianții care primesc solicitări din partea consumatorilor de a întreprinde reparații și lucrări de întreținere la domiciliul acestora în valoare mai mică de 200 EUR.