www.bancherul.ro
Publicatie online stiri bancare



Cruda realitate a erorilor sau fraudelor la plata cu cardul: banii nu pot fi recuperati imediat

Autor: Bancherul.ro
2012-10-15 16:45
Recentul caz al platilor multiplicate cu cardul la POS-urile si ATM-urile Raiffeisen, dar si cel de anul trecut, cand zeci de mii de carduri au fost blocate in urma suspiciunilor de frauda, releva o realitate cruda: desi banii nu se pierd, sunt in siguranta, transferurile eronate cu cardul nu pot fi corectate rapid, nici macar intr-o zi sau doua, astfel incat utilizatorii de carduri sunt pusi in situatia dificila de a nu avea acces, zile in sir, la banii blocati in tranzactiile eronate.

Intrebarea este de ce nu se pune la punct o procedura de urgenta pentru astfel de cazuri, prin care clientii pagubiti sa primeasca imediat banii inapoi, adica in aceeasi zi sau cel mult in ziua urmatoare sesizarii, iar ulterior bancile si procesatorii sa finalizeze procedurile necesare?

Asa cum se procedeaza in cazuri mai grave, precum un bank run (retrageri masive de bani de la ghiseele si bancomatele bancilor), cand bancile pun pe ghisee gramezi de bancnote la vedere (obtinuti de obicei de la banca centrala) pentru a putea fi incasate imediat de clienti, astfel incat sa se evite panica. Sau cum s-a stabilit, mai recent, in cazul unui bridge bank, ce se poate infiinta intr-un week-end, astfel incat o banca intrata vineri in faliment sa renasca luni.

Fireste ca nu trebuie sa blamam pentru erorile la platile cu carduri bancile implicate, pe procesatorul de carduri Euronet, sau compania de carduri Visa. Sa nu uitam ca toti sunt niste furnizori de servicii platite de clienti, persoane fizice, firme sau comercianti, pe care si-i doresc fericiti. Dar uneori se mai intampla, din pacate, iar Romania nu este o exceptie, vedem cazuri de functionare eronata a sistemelor de carduri peste tot in lume.

Problema insa ramane si are un efect negativ asupra utilizatorilor de carduri sau a potentialilor utilizatori, ca sa nu mai vorbim de firmele implicate, daca nu este rezolvata cat mai rapid si mai ales daca nu este comunicata corect si transparent.

Adevaratele probleme: lipsa transparentei, necomunicarea

In privinta transparentei si comunicarii exista mult loc de imbunatatiri, mai ales in ceea ce priveste furnizarea de informatii utile care sa-i asigure pe utilizatorii de carduri ca banii lor sunt in siguranta, in ciuda problemelor ce mai apar la platile cu cardul.

Si in cazul precedent, din decembrie 2011, privind suspiciunea de fraude in urma unei brese in baza de date Euronet a utilizatorilor de carduri Visa, comunicarea a lasat de dorit, efectul fiind un sentiment de suspiciune ce nu inspira incredere nimanui si nu ajuta la promovarea platilor cu cardul.

Se spune ca o greseala recunoscuta este pe jumatate iertata. Noi am spune ca ar fi iertata de tot daca cealalta jumatate ar fi umpluta cu sfaturi utile pentru clienti, cu comunicarea masurilor de imbunatatire a sistemului.

Ce au declarat Euronet si Visa la solicitarea Bancherul.ro si GhiseulBancar.ro

Iata ce precizari au facut reprezentantii Euronet si ai Visa cu privire la recentul caz:

Mihaela Petre, Country Manager, Romania – Europe EFT Division la Euronet: “Incidentul cel mai recent a rezultat dintr-o prelucrare eronata care a fost corectată de îndată ce aceasta a fost detectat. Euronet accepta responsabilitatea și regretă incidentul. Am lucrat impreuna cu partenerul nostru, Raiffeisen Bank, pentru a ne asigura că toate soldurile conturilor afectate au fost corectate.

Platile cu carduri sunt sigure si contin mecanisme sofisticate de monitorizare, verificare si corectare, astfel incat clientii pot sta linistiti, orice eroare este identificata si corectata in cel mai scurt timp conform reglementarilor internationale, banii clientilor fiind in deplina siguranta.”

Catalin Cretu, director general pentru România al Visa Europe: “Sistemele Visa functioneaza perfect si nu exista sesizari privind alte tranzactii afectate cu exceptia celor efectuate la POS-urile si ATM-urile Raiffeisen Bank, care in prezent sunt solutionate de banca. Suntem la curent cu faptul ca banca a derulat o investigatie in acest sens, problema tehnica la procesatorul de carduri Euronet a fost identificata si au fost luat masurile necesare pentru a returna rapid banii detinatorilor de carduri afectati. Recomandam detinatorilor nostri de carduri care au facut plati la terminalele POS si ATM-urile in discutie sa-si verifice extrasul de cont si sa comunice bancii care le-a emis cardul orice neregularitate pentru a fi solutionata cat mai repede”.

In decembrie 2011, Visa si Euronet au mai fost implicate intr-un caz de tentativa de frauda care a determinat CEC Bank sa blocheze nu mai putin de 17.000 de noi carduri ale caror date au fost suspectate de a fi fost furate de hoti prin spargerea sistemelor de securitate ale Euronet, unde se aduna datele clientilor care realizeaza tranzactii cu carduri. Si alte banci, precum ING Bank, au fost afectate de respectiva problema.

Iata ce declara, in decembrie 2011, Catalin Cretu, director general pentru România al Visa Europe: “In prezent, procesatorul efectueaza o investigatie asupra bresei de securitate privind toate cardurile procesate de acesta. Deoarece aceasta implica toate tipurile de carduri, nu doar Visa, si nu este investigatia noastra interna, nu putem oferi detalii suplimentare. In cazuri ca acesta, rolul nostru este de a sprijini investigatia derulata si de a colabora cu bancile membre, care pot actiona pentru protejarea detinatorilor de carduri”.

Rezultatele anchetei respective nu a mai fost data publicitatii niciodata de catre Visa sau Euronet, motivele fiind, probabil, aceeasi prejudecata conform careia necomunicarea ar fi mai buna decat transparenta, dar care de fapt face mai mult rau, intrucat nici acum nu stim daca ceea ce s-a intamplat atunci nu se va mai repeta, astfel incat datele alor clienti sa fie compromise.