BANCI | Stirea Zilei

Blocaj si in activitatea Fondului de garantare a creditelor pentru IMM

Trimite stirea unui prieten
Nume *
E-mail *
E-mail prieten *
Mesaj
Cod validare * Turing Number
Tastati codul din imagine (doar cifre)
195.154.184.126

Autor: Bancherul.ro
2008-12-05 13:53

Fondul Naţional pentru IMM a fost blocat, în septembrie, din cauza modificării actului constitutiv, care l-a împiedicat să dea garanţii pentru creditele IMM-urilor şi a stârnit suspiciunea băncilor, deoarece extinderea activităţii FNIMM la acordarea de împrumuturi l-ar transforma într-un concurent.

"Decizia a indus temerea că rebirocratizăm deciziile. Practic, actul transferă 70% din responsabilităţile vechiului Consiliu de Administraţie asupra AGA. În plus, se pune problema selectării unui administrator, persoană juridică, dar care are o singură competenţă. Acest lucru lasă loc nelămuririlor", a declarat, pentru NewsIn, preşedintele FNIMM, Aurel Şarameţ.

Hotărârea de Guvern nr.1113/2008, publicată în Monitorul Oficial la finalul lunii septembrie 2008, aduce modificări ample pentru instituţie, de la schimbarea numelui, din Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) în FNIMM, la extinderea activităţilor pe care le poate desfăşura - prin includerea posibilităţii de acordare de credite imobiliare sau de finanţare a tranzacţiilor comerciale - şi la transferarea puterii de decizie, în majoritate, asupra Adunării Generale a Acţionarilor (AGA).

Obiectul principal de activitate al FNIMM rămâne "emiterea şi contragarantarea garanţiilor", însă Hotărârea de Guvern îi permite şi desfăşurarea de activităţi secundare, cum ar fi acordarea de microcredite, credite imobiliare, cu excepţia celor ipotecare, cumpărarea şi vânzarea de bunuri imobiliare proprii sau închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate.

"Băncile acordă din ce în ce mai greu credite, din cauză că se confruntă cu probleme în evaluarea riscului aferent. În acelaşi timp, vorbim despre dificultatea absorbţiei fondurilor structurale. Trebuie să rămână o instituţie care să îşi asume riscuri mai mari, precum FNIMM", a mai spus preşedintele Fondului.

Şarameţ spune că unii dintre reprezentanţii băncilor cu care FNIMM lucrează au amânat încheierea de contracte cu instituţia, fiind, printre altele, deranjaţi de faptul că, prin noile atribuţii, FNIMM poate da împrumuturi, reprezentând un concurent pentru instituţiile de credit.

"M-au sunat oameni de la 6-7 bănci cu care noi lucrăm, să mă întrebe ce se întâmplă. Unii au înţeles că, prin modificarea activităţilor pe care le putem face, le devenim concurenţi. Am avut însă discuţii în care i-am lămurit că vrem să ne limităm la activitatea de bază, de garantare a creditelor pentru IMM-uri", a adăugat el.

În octombrie, faţă de planul asumat, FNIMM a realizat 89%, în condiţiile în care, în mod obişnuit, acorda cu minimum 20% mai multe garanţii decât îşi planifica.

"Am rezolvat, parţial, problemele, însă au existat riscuri să blocăm garantarea creditelor sau să ne crească provizioanele pentru garanţii cerute de BNR", a continuat Şarameţ.

Este nevoie de recapitalizarea FNIMM şi de formarea unui fond de contragarantare

Preşedintele FNIMM spune că este nevoie de majorarea capitalului social al instituţiei, cu cel puţin 100 milioane lei, de la aproximativ 90 milioane euro în prezent. În plus, el pledează pentru constituirea unui fond de contragarantare, ca măsură de susţinere a creditării de către Guvern.

"Fondul de contragarantare, care există în multe dintre statele UE şi la noi nu, preia o parte din risc. În plus, prin fondul de contragarantare, se multiplică de 4 până la 6 ori capitalul garantat şi se reduc la jumătate costurile cu provizioanele la bănci", mai spune Şarameţ.

Statul, în calitate de acţionar al FNIMM, exercită atribuţiile AGA, prin cei cinci reprezentanţi numiti de Ministerul pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale.

"Administrarea societăţii este asigurată de o persoană juridică", selectată în condiţiile prevăzute de lege, privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, mai arată Hotărârea de Guvern. Administratorul va fi cel care va desemna consiliul de administratie al FNIMM.

În portofoliul FNIMM erau în vigoare circa 2.500 de garanţii la finalul lui octombrie, cu un sold total de peste 910 milioane lei, corespunzător unui sold al creditului de peste 1,78 miliarde lei.

FNIMM a acordat, în primele zece luni ale anului, garanţii în valoare de 731 milioane lei, pentru aproape 1.800 de IMM-uri.

Avantajele aduse unui întreprinzator de utilizarea garanţiei Fondului, în completarea garanţiilor proprii, se concretizează în creşterea flexibilităţii finanţărilor solicitate băncilor şi, faţă de utilizarea garanţiilor ipotecare, în reducerea duratei de aprobare a creditului şi a costurilor adiţionale aferente împrumutului.

Pentru bancă, garanţia Fondului este una foarte lichidă, putând fi plătită în 15 zile de la iniţierea procedurii judiciare, faţă de minimum 2 ani, durata de executare a unei ipoteci, în condiţii de provizionare similare condiţiilor pentru ipoteci, arată datele furnizate de FNIMM. Fondul poate garanta toate tipurile de credite acordate de cele 22 de bănci comerciale partenere, inclusiv scrisori de garanţie bancară.

Comentarii



Adauga un comentariu
Nume *:

E-mail *:
(nu se afiseaza pe site)
Subiect:
*
Comentariu:

Duplicate entry 'db853b8aeca91dc1be5e01009e991e2a' for key 'PRIMARY'